29 stycznia 2014

Skalpel wyzwanie, czyli 12 miesięcy z życia wystawcy wg autorów pewnego poradnika

Dziś parę uwag na temat wystawienniczego know how zaczerpniętych z poradnika, który mamy nadzieję niedługo zostanie wznowiony i znajdzie się w rękach każdego potencjalnego wystawcy, stając się przy tym bestsellerem na łeb i szyję bijącym wszystkie twarze Greya. Mowa o książce Poradnik wystawcy (Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1997), która podczas pakowania nie-do-spakowania targowego przybytku (wkrótce się przeprowadzamy do Międzynarodowego Centrum Targowo-Kongresowego EXPO Kraków) wpadła nam w ręce.

Najkrócej i najtrafniej treść poradnika oddaje następujące stwierdzenie: Przygotowania do Targów trwają rok. Rok do Targów przygotowuje się organizator (wspominaliśmy o tym ostatnio). Rok na przygotowania winien poświęcić także każdy wystawca… w każdym razie ten, który przeczytał Poradnik wystawcy i chce pozostać wierny jego treści.


Poniżej przedstawiamy nasze ministreszczenie i (lekką) nadinterpretację poradnika.


Wystawco, masz przed sobą (prawie) rok na przygotowanie się do targów. Nie szukaj wymówek. Dasz radę. Efekty przebiją oczekiwania. Zasługujesz na to jak nikt inny i jak każdy. Uwierz w siebie!


6-12 miesięcy przed targami

Kiedy inni wciąż marudzą i szukają wymówek, ustal cele, jakie chcesz osiągnąć na targach. Mierz siły na zamiary. Sprawdź, jakim budżetem dysponujesz. Nie bierz wszystkiego na swoje barki. Skonsultuj zamierzenia z szefem. Bądź czujny. Sprawdź kalendarz imprez targowych. Wykaż się inicjatywą. Roześlij zapytanie ofertowe do organizatorów.
4 miesiące przed targami
Zredaguj slogan reklamowy. Bądź kreatywny. Zapoznaj się dokładnie z planem hali i zastanów się nad zabudową stoiska. Wyróżnij się w tłumie. Znajdź firmę standową, która wybuduje Twoje stoisko. Jedz szpinak.
3 miesiące przed targami
Zarezerwuj hotel. Przemyśl, czym będziesz dojeżdżać na targi. Zastanów się, z jakich możliwości reklamowych podczas targów chcesz skorzystać. Wyjdź poza schematy. Zaskocz pozostałych wystawców, zwiedzających i … siebie!
6-8 tygodni przed targami
Wykorzystaj to, co masz. Wybierz personel do obsługi stoiska (zamów dla nich jednolity strój). Zrób, co możesz. Przygotuj materiały reklamowe. Nigdy nie jest za późno. Drukarnie pracują 24 godziny/dobę.
3-4 tygodnie przed targami
Ustal obecność pracowników na targach. Jesteś tym, co wiesz. Pamiętaj, że w firmie musi zostać ktoś zorientowany w bieżących sprawach. Zastanów się nad zamówieniem hostessy. Wyślij zaproszenia do klientów. Głos w Twojej głowie, który mówi, że nie dasz rady, kłamie!
1-2 tygodnie przed targami
Potwierdź gotowość współpracowników do wyjazdu. Przygotuj niezbędnik targowy (materiały promocyjne, podarunki, wizytówki, itp.). Zleć zakup artykułów spożywczych (pamiętaj o czekoladzie!). Zadbaj o osobisty image. Zrób coś dla siebie. Nowa szminka, krawat, ciuch z pewnością poprawią Ci humor. Potwierdź rezerwację hotelu. Sen to zdrowie.
Podczas targów
Postaraj się zrobić dobre pierwsze wrażenie, masz na to 100 sekund. Mimo wszystko nie spiesz się. Pamiętaj o regule 80/20: 80% czasu słuchaj, 20% czasu mów. Promuj. Negocjuj. Walcz. Pamiętaj! Ból jest przejściowy, duma trwa wiecznie.
Po targach
Cokolwiek obiecałeś na targach, dotrzymaj obietnic i zrób to teraz. Przygotuj raport z targów. Spisz kontakty do osób, z którymi rozmawiałeś. Policz zyski i straty. Wyloguj się. Wyłącz komputer. Zacznij przygotowywać strategię na następne targi.
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz